چگونه تلویزیون را آپدیت کنیم؟

چگونه تلویزیون را آپدیت کنیم؟

چه تلویزیون‌هایی قابلیت آپدیت یا به‌روزرسانی نرم افزاری دارند؟ به چه دلایلی باید تلویزیون خود را آپدیت کنیم؟ چه راه‌هایی برای آپدیت تلویزیون وجود دارد و چگونه تلویزیون را آپدیت کنیم؟ در این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم. 

 

تلویزیون های نسل جدید و تلویزیون های هوشمند 

چند سالی است که نسل جدید تلویزیون‌ها با امکانات مختلف به بازار آمده و استفاده از آن‌ها روز به روز در حال افزایش است. بارزترین ویژگی این تلویزیون‌ها که تفاوت آن‌ها با نسل‌های قبلی تلویزیون‌ها را رقم می‌زند، استفاده از یک سیستم عامل روی تلویزیون است. تلویزیون‌های نسل جدید اگر هوشمند باشند بسته به برندی که دارند می‌توانند دارای سیستم عامل تایزن Tizen، وب او اس WebOS، اندروید تی وی Andriod TV، روکو Roku و ... باشند. تلویزیون‌های هوشمند با کمک این سیستم عامل‌ها قابلیت‌های زیادی برای کاربر فراهم می‌کنند. به عنوان مثال امکان اتصال به اینترنت و نصب و استفاده از انواع نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها در این تلویزیون‌ها وجود دارد و برای استفاده از آن‌ها باید تلویزیون را آپدیت کرد. اما آن دسته از تلویزیون‌های نسل جدید که هوشمند نیستند نیز به به روزرسانی یا آپدیت update نیاز دارند. در ادامه دلایل آپدیت تلویزیون‌ها را شرح می‌دهیم. 
 

دلایل به روز رسانی یا آپدیت تلویزیون 

سازندگان سیستم عامل‌های تلویزیون گاهی برای سیستم عامل خود آپدیت ارائه می‌دهند و ما باید به نصب این آپدیت‌ها اقدام کنیم. اما دلیل انجام این کار چیست؟ اولین دلیل برای آپدیت تلویزیون رفع باگ‌های سخت افزاری و باگ‌های نرم افزاری احتمالی است. سیستم عامل هر تلویزیون در تعامل با سخت افزار نصب شده روی آن است. این تعامل به صورت ارسال دستورات سخت افزاری از طرف نرم افزار یا سیستم عامل صورت می‌گیرد. از این رو ممکن است باگ‌های دستوری که روی عملکرد تلویزیون تاثیر منفی می‌گذارد، برای آن پیش بیاید. به روزرسانی یا آپدیت تلویزیون باعث رفع این باگ‌ها می‌شود. 
دلیل دوم برای آپدیت تلویزیون پشتیبانی نرم افزار یا سیستم عامل آن از نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف است. به عنوان مثال سیستم عامل اندروید در هر آپدیت خود امکانات و قابلیت‌هایی اضافه می‌کند، اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز با استفاده از این قابلیت‌ها به ارتقای خود می‌پردازند. حال برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها باید ابتدا سیستم عامل خود را به روز کنیم چرا که آپدیت سیستم عامل تلویزیون، پیش شرط استفاده از امکانات و نرم افزارها و اپلیکیشن‌های جدید است. 
دلیل سوم آپدیت تلویزیون رفع مشکلات نرم افزاری مانند مشکل در اجرای زیرنویس است. احتمالا این اتفاق برای شما هم افتاده که هنگام پخش فیلم با زیرنویس، نوشته‌ها به صورت علائم نشان داده می‌شوند. برای رفع این مشکل باید تلویزیون خود را به روز رسانی کنید. این به روزرسانی علاوه بر رفع این گونه مشکلات امکانات جدیدی نیز، مانند اضافه کردن فونت‌های مختلف برای زیرنویس به تلویزیون شما اضافه می‌کند. 
چهارمین دلیل برای آپدیت تلویزیون استفاده از امکانات پخش آن است. هر تلویزیون قادر است فرمت‌های صوتی و تصویری مختلفی را پخش کند. اما این تلویزیون‌ها در طول زمان با آپدیت‌هایی که ارائه می‌دهند تعداد فرمت‌های قابل پخش‌شان را بیشتر و بیشتر می‌کنند. از طرفی با این آپدیت‌ها می‌توان فناوری اچ دی آر HDR را نیز به تلویزیون خود اضافه کرد. 
بنابر مواردی که گفته شد آپدیت تلویزیون بسیار مفید است و علاوه بر رفع مشکلات نرم‌افزاری و باگ‌های سخت افزاری، امکانات جدید زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد. اما چگونه باید این کار را انجام داد؟ در ادامه توضیح خواهیم داد. 
 

چگونه تلویزیون را آپدیت کنیم؟ 

آپدیت تلویزیون به دو طریق امکان پذیر است: یکی آپدیت از طریق اینترنت و دیگری آپدیت از طریق یو اس بی USB. در ادامه نحوه هر کدام از این آپدیت‌ها را شرح می‌دهیم. 
 
آپدیت تلویزیون

 

1. آپدیت از طریق اینترنت 

برای به‌روزرسانی از طریق اینترنت نیاز به یک اتصال اینترنت پایدار دارید. همچنین حجم ترافیک اینترنت باید مقدار بالایی داشته باشد تا در هنگام آپدیت تمام نشود. به عنوان مثال داشتن 1 گیگابایت ترافیک برای هر آپدیت مناسب است. از طرفی باید از ایمن بودن خروجی برقی که تلویزیون به آن متصل است اطمینان حاصل کنید چرا که قطع شدن برق وسط آپدیت تلویزیون منجر به بروز خرابی و مشکلاتی برای آن می‌شود. 
بعد از اتصال تلویزیون به اینترنت، باید به بخش به روز رسانی یا Update در تلویزیون مراجعه کنیم. این بخش در تلویزیون‌های مختلف به راحتی در منوی اصلی یا Home در دسترس است. اما اگر این گزینه را پیدا نکردید می‌توانید در قسمت پشتیبانی یا Support در منوی اصلی به دنبال گزینه به‌روزرسانی نرم افزار یا Software Update یا System Update بگردید. بعد از اینکه گزینه آپدیت نرم افزار را انتخاب کردید دو انتخاب دارید که یکی آپدیت از طریق اینترنت و دیگری آپدیت از طریق یو اس بی USB است. پس از انتخاب گزینه آپدیت از طریق اینترنت، تلویزیون به جستجوی آپدیت مورد نظر می‌پردازد و در صورت پیدا کردن آن گزینه آپدیت را در اختیارتان قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر تلویزیون‌تان از آخرین ورژن نرم افزار برخوردار باشد آپدیت جدیدی به شما نشان داده نخواهد شد. 
پس از انتخاب گزینه آپدیت تلویزیون اقدام به دانلود و نصب آپدیت جدید می‌کند. بعد از آن به طور خودکار خاموش شده و دوباره روشن می‌شود. در این حالت نصب آپدیت به طور کامل انجام شده‌است. 
 

2. آپدیت از طریق یو اس بی USB 

برای آپدیت تلویزیون از طریق یو اس بی USB باید مدل کامل تلویزیون خود را بدانید. نام مدل تلویزیون را از روی جعبه آن می‌توانید پیدا کنید. با جستجوی مدل تلویزیون‌تان در اینترنت یا جستجو در سایت سازنده تلویزیون می‌توانید به آخرین آپدیت‌های نرم افزاری آن دسترسی داشته باشید. پس از اینکه فایل آپدیت را دانلود کردید، باید آن را به یک فلش یو اس بی USB انتقال دهید. دقت کنید که هیچ فایل یا پوشه اضافی، به جز فایل آپدیت در فلش‌تان نداشته باشید. فلش را به تلویزیون متصل کنید و مراحلی که در بالا ذکر شد را طی کنید. این بار به جای انتخاب آپدیت از طریق اینترنت، گزینه آپدیت از طریق USB را انتخاب کنید. پس از آن تلویزیون شروع به آپدیت و به روز رسانی می‌کند و بعد از پایان آپدیت به طور خودکار خاموش شده و دوباره روشن می‌شود. 
 
علاقمندان به شرکت در آموزش تعمیرات تلویزیون می‌توانند جهت آگاهی از دوره ها با شماره 09191080287 هماهنگی های لازم را انجام دهند.