تفاوت بین رکتیفایر و اینورتر

تفاوت بین رکتیفایر و اینورتر

جوشکاری با اینورتر

رکتی فایر خیلی پیرتر از اینورتر است. بعد از دستگاه‌های جوش CO2  رکتی فایر به بازار آمد. دستگاهی بسیار قوی و کارآمد و گران ولی همانطور که می‌دانید هیچ چیز یا هیچ کس کامل و بدون نقص آفریده نشده و هر چیز طبیعی یعنی آن چیزهایی که در طبیعت موجود بوده و مخلوق طبیعت است و هر آنچه که مصنوعی دست بشر است در کنار کمال دارای کاستی هایی نیز می‌باشد.

اینجا نیز همین جریان برقرار است بدین معنی که دستگاه رکتی فایر سه ایراد بزرگ و قابل ذکر داردکه باعث شد دستگاهی به‌نام دستگاه جوش اینورتر فکر ساختش در ذهن ابزار سازان بوجود بیاید.

اولین مطلب سنگین بودن این دستگاه است بدین معنی که خود ما وقتی برای آموزش یک دستگاه رکتی فایر خریدیم تقریبا دو ساعت ونیم طول کشید تا چهار نفر قوی قامت این رکتیفایر را سه طبقه با هزار ویک مصیبت بالا بیاورند. یعنی شاید چیزی گران و سنگین‌تر از 350 کیلوگرم. خب این را بگذارید کنار یک دستگاه جوش اینورتر که حدود 5 تا 7 کیلوگرم وزن دارد و با دسته‌ای که دارد یک نفر با قامت معمولی می‌تواند آن را ظرف مدت حداکثر 3 دقیقه از این سه طبقه بالا بیاورد. مورد دوم سه فاز بودن دستگاه رکتیفایر است معنای این جمله این است که این دستگاه بیشتر مصارف صنعتی و سنگین دارد و استفاده از آن در اسکلت‌های ساختمان و جوشکاری درون کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای یک خال جوش ساده پایه صندلی در منزل به کارگیری رکتی فایر کاری بسیار عبث است و منطق می‌گوید که ازاینورتر 7 ،8 کیلویی استفاده کنیم تا رکتیفایر 200-300  کیلویی، اما مطلب سوم از تفاوت‌های رکتی فایر و اینورتر گران بودن خیلی زیاد رکتی فایر نسبت به اینورتر است .

تفاوت بین دستگاه جوش رکتیفایر و اینورتر

یک دستگاه جوش اینورتر را به سادگی می‌توان از بازار حتی با 250 هزار تومن هم تهیه کرد. دستگاهی که مصرف روزانه خانگی ما را می‌تواند به‌سادگی مرتفع سازد. اما دستگاه رکتی فایر مشابه را با عددی چندین برابری نسبت به همین دستگاه جوش اینورتر می‌باید هزینه کرد.

در زیر بخشی از مطالبی که در بالا ساده و روان برای عزیزان مطرح شد کمی علمی تر برای محققین عزیز عنوان شده است.

اینورتر و رکتی فایر عملیات متفاوتی را در مدار الکترونیکی انجام می‌دهند. هر دو به عنوان مبدل‌های الکترونیکی عمل می‌کنند. رکتی فایر  رگلاتور جریان را از جریان متناوب (AC) به جریان مستقیم (DC  )تغییر می‌دهد، در حالی که اینورتر DC  را به AC  تبدیل می‌کند.

انواع رکتیفایر

رکتی فایر قدرت را از منبع AC  (مانند یک منبع تغذیه ) می‌گیرد و آن را به DC  تبدیل می‌کند، معمولا ولتاژ پایین‌تر است.

دو نوع رکتی فایر داریم: نیم موج و موج کامل. یک رگلاتور نیم موج اجازه می‌دهد تا برق تنها از یک قطب مثبت یا منفی عبور کند در حالی که در موج کامل به هر دو قطب منفی و مثبت عبور کند. قلب مدار رکتی فایر را دیود تشکیل می‌دهد چرا که آنها فقط در یک جهت، جریان می‌گیرند. در رکتی فایر نیم موج ممکن است یک یا دو دیود وجود داشته باشد ولی در رکتی فایر تمام موج به چهار دیود نیاز می‌باشد.

اینورتر

دستگاه جوش اینورتر ولتاژ پایین ولتاژDC  (مانند 9 یا 12 ولت) را به ولتاژ AC  بالا تبدیل می‌کند. برای مثال شما ممکن است از یک اینورتر برای استفاده از وسایل 120 ولت AC  از باتری 12 ولت خودرو خود استفاده کنید. تبدیل DC  به AC  پیچیده‌تر از AC  به  DC  است. دستگاه‌های جوش اینورتر (Inverter) دارای مدار پیچیده و گران قیمت نسبت به رکتیفایر (Rectifier) هستند.

مجتمع فنی ملی پایتخت اولین و تخصصی ترین برگزار کننده‌ی دوره‌ی آموزش تعمیرات دستگاه جوش اینورتر و دوره ی آموزش تعمیرات رکتی فایر در ایران میباشد .

علاقه مندان به ثبت نام در دوره آموزش تعمیرات دستگاه جوش اینورتر می‌توانند با شماره تلفن‌ها تماس بگیرند 02166904202ــــــــ09191080287  یا فرم پیش ثبت نام را پر کنند تا همکاران ما در واحد آموزش با شما تماس بگیرند.