ای سی یو (ecu) خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

ای سی یو (ecu) خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

در این نوشته قصد داریم شما را با یک قطعه ی حیاتی در ماشین های انژکتوری که امروزه تولید می شوند آشنا کنیم. ابتدا به معرفی  ecu می پردازیم و دلیل ساخت این قطعه را شرح می دهیم. سپس در بخش های بعدی، انواع  ecu ماشین ها را معرفی می کنیم و روش کار  ecu در ماشین را توضیح می دهیم. در پایان نیز دو خرابی شایع که ممکن است در این قطعه به وجود آید را نام می بریم، خرابی هایی که اگر از  ecu ماشین بخوبی نگهداری کنید هرگز پیش نخواهند آمد.

این قطعه که بخشی از کامپیوتر یا خودرو است به دلیل جذابیتی که دارد افراد زیادی را به سوی خود می کشاند و همه مشتاق به اموزش ان هستند. اگر به گونه ای دیگر این موضوع را بازگو کنیم انسان ها به دنبال این بوده اند تا همین که یک موضوع جدید پدید می اید در ان  تک باشند و هر فردی ارزو دارد که نسبت به بقیه سرتر باشد و هر روز با وجود یک موضوع جدید سعی دارد هر چه سریعتر نسبت به بقیه تخصص لازم را دریافت نماید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

انواع ای سی یو

 

ای سی یو Ecu خودرو چیست؟ 

هرچه علم پیشرفت می کند در وسایل الکترونیکی  نیز تحولاتی به وقوع می پیوندد که باعث بهبود کارکرد آن دستگاه می شود.
آیا تابحال شنیده اید که ماشینی که با آن سفر می کنید کامپیوتر داشته باشد؟ بله واقعیت دارد. اما کامپیوتری که از آن صحبت می کنیم داخل کابین ماشین قرار ندارد، بلکه درون کاپوت ماشین است (در مورد همه ی ماشین ها صدق نمی کند).  ecu همان کامپیوتر ماشین است. اما  ecu با کامپیوتر های خانگی تفاوت دارد.  ecu تعدادی ورودی  (input) دارد که در جاهای مختلف و متفاوت ماشین نصب شده اند و خروجی هایی  (output) هم داراست. لازم است بدانید که ecu مخفف کلمه ی  Electronic Control Unit می باشد.
اما از وقتی نیاز به ساخت ecu ماشین حس شد که ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسید که جهت کاهش آلودگی و کمتر شدن آلاینده های ناشی از دود خودرو ها باید تمهیداتی اندیشیده شود. پس ایالات متحده به شرکت های اتومبیل سازی دستور داد تا برای کاهش آلاینده ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست، کنترل کننده ی الکترونیکی را درون ماشین بسازند. این پروژه با نام هوای پاک شناخته می شد.

در این بخش هدف ما این است که به شما درکی درست از  ecu یا کامپیوتر ماشین بدهیم.  Ecu قطعه ای می باشد که در ماشین های انژکتوری پیدا می شود. کامپیوتر ماشین دارای  cpu  و نیز حافظه هست. همانطور که اشاره شد ورودی های ecu  به نقاط مختلفی درون ماشین وصل شده و این قطعه کوچک اما حیاتی وظیفه ی حفظ و کنترل ماشین را به عهده دارد. پس تا اینجا می دانیم که  ecu سنسور های مختلفی را درون خودرو کنترل می کند، سنسور ها و حسگر هایی که در بیشتر اتومبیل های انژکتوری یافت می شود مانند سنسور اکسیژن که بر روی مسیر اگزوز قرار گرفته است، یا سنسور مپ که فشار وارد شده به ماشین را در شرایط جوی مختلف بررسی می کند. همچنین می توان از سنسور دور موتور، سنسور اینرسی، سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور دما و سنسور های دیگر نام برد.

Ecu باید کار های مهمی را انجام دهد. مثلا وقتی ماشین شما به یک مشکل فنی برخورد کرده است  ecu با علامت زرد رنگی به شما هشدار می دهد. وظیفه ی مهم دیگر   ecu کنترل سوخت می باشد.

Ecu ماشین چه کاری انجام می دهد؟

در ماشین ها اصولا  ecu کار تزریق سوخت را انجام می دهد. در حقیقت به جهت اینکه سوخت به مرحله ی اشتعال برسد نیاز به ای سی یو احساس می شود. البته نباید به اشتباه گمان کنید که همیشه وضع به این منوال بوده است. در گذشته چنین نبود.  Ecu  باعث می شود تا یک همزمانی شروع به کار بین سیستم احتراق و انژکتور ایجاد شود. این پروسه سابقا به نحو مکانیکی صورت می گرفت اما حالا وضع به گونه ای دیگر شده است. موتور احتراق ماشین برای زنده ماندن و قدرت داشتن نیازمند سوخت است. برای نگهداشتن عملکرد موتور، باید سوخت مورد نیاز برای تولید قدرت به وجود آید. پس کنترل سوخت کار اصلی  ecu ماشین می باشد.

روش کار ای سی یو ماشین

جهت اینکه  ecu ماشین به درستی انجام وظیفه کند بایستی  information بخش های مختلف ماشین را به دست آورد و این کار به وسیله ی سنسور های مختلف و متنوعی که درون ماشین ها هست انجام می پذیرد. در بخش های قبلی به اختصار به معرفی برخی از این سنسور ها پرداختیم و در این بخش سنسور ها را صرفا معرفی کرده و به موارد دیگری می پردازیم.

سنسور دمای آب  (cts)، سنسور دمای هوا  (ats)، سنسور اکسیژن  (lnd) ، سنسور گاز  (tps)، سنسور ترمز، سنسور سانروف و ... .

علاوه بر این  ecu نسبت بین سوخت ماشین و هوا را کنترل می کند.  ecu در حقیقت میزان سوخت تزریقی به سیلندر ها را تعیین می کند. شاید بپرسید این کار چه فایده ای دارد؟ درجواب باید گفت فایده ی این کار بهینه کردن موتور و مصرف سوخت کمتر می باشد.

نقش Ecu در سرعت ماشین

Ecu یا کامپیوتر ماشین در سرعت ماشین نیز تاثیر بسزایی دارد. قبلا گفته بودیم که  ecu میزان تزریق سوخت را کنترل می کند. این کار مستقیما به افزایش سرعت ماشین منجر می شود، پس  ecu قطعه ای حیاتی در ماشین های انژکتوری امروزی است. البته نقش  ecu در سرعت ماشین نقشی یگانه نیست و هندلینگ ماشین هم در سرعت ماشین تاثیر قابل توجهی دارد.

 Ecu ماشین در کدام قسمت قرار دارد؟

شاید برایتان سوال شده باشد که  ecu یا کامپیوتر ماشین (که می توان از این قطعه به عنوان مغز متفکر خودرو نام برد) در کجای ماشین قرار می گیرد. براستی  ecu در کدام قسمت ماشین قرار دارد؟ محل قرار گیری  ecu ثابت و مشخص نیست. در برخی از ماشین ها  ecu در زیر داشبورد جای می گیرد، در برخی ماشین های دیگر در کاپوت (همانطور که ابتدای مقاله گفتیم)، و در بعضی ماشین ها نیز کنار موتور قرار دارد. برای مثال  ecu پژو  206 در کنار موتور قرار دارد. شما می توانید با مطالعه ی دفترچه ی اتومبیل خود و یا از طریق جستجو در سایت شرکت خودروسازی ای که ماشین شما را تولید کرده، با محل قرار گیری  ecu در ماشین خود آشنا شوید.

انواع ای سی یو Ecu ماشین

در هر ماشینی بسته به قدرت و قیمت و توان و خلاصه عوامل دیگر،  ecu  های مختلفی موجود است. در حال حاضر  ecu ساژم، زیمنس، بوش،  S2000،  J34 و ای سی یو های بسیار زیاد دیگری در بازار خودروها و در خودرو ها موجود است. برای مثال  ecu بوش در پژو  206،  پژو پارس و زانتیا مورد استفاده است.

ساختار پيچيده خودروهای امروزی و کامپیوترها استفاده از عناصر هوشمند مانند پردازنده های سريع و دقيق الكترونيكی، سنسورها و عملگرهاي الكتريكی، کار تعمير و خدمات پس از فروش را براي افرادی که در حیطه کامپیوتر سازی و خودرو سازی کار می کنند دچار تحولی جدی می کند؛ به گونه ای که ديگر نمي توان بدون وجود دستگاه عيب ياب چنين خودروها و کامپیوترهایی را تعمير و عيب يابی کرد.

آشنایی با قطعات و کارایی آن ها در ای سی یو

این کامپیوتر کوچک یا میکروکامپیوتر داری CPU (سی پی یو) است و مانند کامپیوترهای دیگر و برای انجام برنامه‌ریزی دارای دو حافظه دائم و حافظه موقت است. قطعه ای سی یو ECU داخل اتاق ماشین قرار می‌گیرد و مغز خودروی انژکتوری ای سی یو ECU به حساب می‌آید.

این قطعه کامپیوتری می‌تواند اطلاعاتی را به صورت همزمان از سنسور‌های مختلفی دریافت نماید. از جمله سنسورهای ارائه دهنده اطلاعات ای سی یو می‌توان به سنسورهای دور آر پی ام، سنسورهای فشار داخل ام آی پی، سنسور دریچه گاز، سنسور دمای آب، سنسور دمای هوا، سنسور اکسیژن و سنسور ضربه و… اشاره کرد.

ای سی یو (ECU) پس از دریافت اطلاعات با بررسی شرایط لحظه‌ای موتور، پاسخگوی خروجی‌ها است. از جمله این خروجی‌های ای سی یو می‌توان به انژکتورها و جرقه زن‌ها اشاره کرد.

هرچه تعداد کیت‌های انژکتوری در ماشین بیشتر باشد، عملکرد خودروها بسیار بهتر است و در واقع فاکتور تعیین کننده کیفیت خوب موتور خودرو، ای سی یو (ECU) آن است.

ECU بر حسب تعداد سنسور‌هایی که بر آن متصل است شرایط کار موتور خودرو را مورد بررسی قرار داده و فرمان‌های مناسب را برای انژکتورها و شمع‌ها ارسال می‌کند و چون دینامیک خودرو‌های انژکتوری بسیار پیچیده است، بنابراین طراحان ای سی یو جدولی را داخل حافظه ای سی یو جای می‌دهند که در آن جدول میزان عملکرد‌های مربوطه مشخص شده‌است و هرچه دقت در طراحی و استفاده از این جدول در ای سی یو بیشتر و دقیق تر باشد دقت و کیفیت عملکرد ای سی یو نیز به تبع آن بالا خواهد رفت.

 به این نکته توجه نماییم که جدول‌های موجود در ای سی یو ارتباط و وابستگی کاملی با اوضاع جغرافیایی موتور مثل فشار هوا و دمای هوا دارند. قطعات الکترونیکی خودرو دارای یک خروجی هستند که در صورت به وجود آمدن عیب‌های احتمالی برای این قسمت‌ها سیگنالی را به قسمت کنترل کننده مرکزی یا ای سی یو ارسال می‌کند و قسمت ای سی یو پس از دریافت سیگنال خطای به وجود آمده در قسمت مربوطه آن را به صورت کدهایی از پیش تعیین شده به دستگاه عیب یاب ارسال می‌کند و همزمان با این امر چراغ‌های مربوط به عیب‌یابی در قسمت عیب مربوطه برای آگاهی فرد راننده روشن می‌شود و در این صورت تعمیر کار به راحتی می‌تواند عیب قسمت مربوطه در خوردو را متوجه شود و در سدد رفع و تعمیر آن بر آید. خواندن دیتای برنامه ای سی یو و بارگذاری اطلاعات جدید یک راهکار است و یکی از اشکالات اساسی این روش وابستگی زیاد به ای سی یو است و به مرور زمان و با پیچیده‌تر شدن سخت افزارهای ای سی یو امکان خواندن و تغییر دیتای ای سی یو بسیار مشکل و در برخی موارد غیر ممکن می‌شود و تنها راه حل ارائه روش دسترسی به اطلاعات موجود از طریق شرکت سازنده آن است. روش دوم که اضافه کردن یک سخت افزار جانبی به ای سی یو برای انجام تغییر در پارامترهای ای سی یو است. هر چند این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست اما وابسته به نوع آن هم  نمی‌باشد.

انواع سنسورهای وابسته به ای سی یو ECU خودرو

در واقع سنسورها قطعاتی هستند که برای ای سی یو اطلاعات مورد نیاز را برای تصمیم‌گیری و آنالیز آماده می‌کنند. سنسورهای مختلفی وجود دارد که کارکرد و وظایف مختلفی را انجام می‌دهند و اطلاعات و دیتای جمع آوری شده از راه دیتای الکترونیک و پالس‌ها در اختیار واحد ای سی یو خودرو قرار می‌دهند.

انواع سنسور ها به شرح زیر است:

  • سنسور دما
  • سنسور اکسیژن
  • سنسور فشار
  • سنسور گشتاور

سنسور دما

سنسور دما، دمای مربوط به موتور را که به سانتی‌گراد است در اختیار واحد کنترل یا ای سی یو قرار می‌دهد که این دما بسیار حائز اهمیت است. برای سوختن بهتر موتور و برای کاکرد خوب سیال روغن این دما باید بین 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد باشد و وظیفه واحد کنترل یا ای سی یو این است که تصمیم بگیرد در چه دمایی موتور را خنک کند تا عملکرد موتور به خطر نیفتد. در واقع ای سی یو این کار را این‌گونه انجام می‌دهد که به صورت خودکار و الکترونیکی برای اینکه آب داغی که درون موتور قرار دارد را به رادیاتو وارد کند، یک دریچه باز می‌کند و در نهایت وقتی دما به حد مطلوب رسید این دریچه را می‌بندد اما در خودروهای قدیمی این کار به وسیله ترموستات انجام می‌شد که به اندازه کافی دقت لازم را نداشت.

سنسور اکسیژن

این سنسور نقش بسیار مهمی را در سوخت موتور خودرو ایفا می‌کند. در واقع میزان اکسیژنی که در هوا وجود دارد به همراه غلظت آن در اختیار واحد کنترل یا ای سی یو می‌گذارد تا ای سی یو تصمیم بگیرد چه اندازه سوخت برای بهترین و بهینه‌ترین حالت ممکن نیاز است. در واقع یک فرمول برای بهترین و بهینه‌ترین حالت سوخت در واحد کنترل یا ای سی یو تعریف شده‌است که واحد کنترل براساس این فرمول میزان پاشیدن سوخت را در این اکسیژن که بهترین حالت آن است انجام می‌دهد.

سنسور فشار

در واقع سنسور فشار اطلاعاتی را در اختیار واحد کنترل یا ای سی یو قرار می‌دهد که مربوط به فشار اتمسفری است که موتور در آن کار می‌کند. در داخل مینفولد هرچه فشار اتمسفر بیشتر باشد مقدار ترکیب هوا هم در آن بیشتر می‌شود. ای سی یو با استفاده از اطلاعات داخلی خود تصمیم می‌گیرد که برای بهترین و بهینه‌ترین حالت میزان سوخت باید چقدر باشد. عامل اصلی و تاثیر گذار در سوخت موتور فشار هوا است. سنسور فشار و سنسور اکسیژن در سیستم سوخت رسانی، احتراق و مقدار مصرف سوخت موتور نقش به‌سزایی دارند.

سنسور گشتاور

وظیفه این سنسور این است که میزان بار را روی گیربکس اندازه‌گیری می‌کند و در نهایت این اطلاعات را در اختیار واحد کنترل یا ای سی یو قرار می‌دهد تا ای سی یو بتواند در مورد بهترین زمان برای عوض کردن دنده تصمیم بگیرد. این امر در جاده‌هایی که لغزنده هستند کاربرد به‌سزایی دارد که که از هرز شدن چرخ‌های ماشین جلوگیری می‌کند که واحد ای سی یو این تصمیم را می‌گیرد. در خودروهایی که دارای سیستم 4WD هستند نقش بسیار کلیدی را ایفا می‌کند و سیستم‌هایی مانند سیستم انتقال قدرت موتور، دفرانسیل، کلاج و... توسط این سنسور بهینه می‌شوند.

خرابی ای سی یو و نگهداری از آن

ای سی یو نیز مانند تمام قطعات الکترونیکی ساخته ی دست بشر گاهی دچار خرابی می شود و کارکرد عادی خود را از دست می دهد و موجب ایراد جزیی یا کلی در ماشین می شود. بنابراین بایستی با خرابی های احتمالی کامپیوتر ماشین آشنا شوید.

اصولا خرابی های  ecu می تواند دو نوع باشد : خرابی های نرم افزاری و خرابی های سخت افزاری. خرابی های نرم افزاری  ecu تقریبا بالای 85 درصد خرابی های این دستگاه را شامل می شود 5 درصد باقی که درصد کمی است مربوط به خرابی های سخت افزاری می شود. لازم به ذکر است که خرابی های نرم افزاری  ecu با دستگاه های ای سی یو پروگرامر قابل تعمیراند.

اما راه هایی نیز برای نگهداری از  ecu ماشین و جلوگیری از خرابی آن و حتی تعمیر آن بعد از خرابی وجود دارد که البته یکی از این راه ها آب زدن به  ecu است. هنگامی که پشت  ecu را باز می کنید می بینید که برای جلوگیری از نفوذ آب به لایه های اصلی آن قسمت فیبر آن با یک لایه که بی شباهت به موم نیست پوشیده شده است. اما این کافی نیست و باز هم ممکن است ای سی یو خیس شود. پس اکیدا باید مراقب باشید که آب به آن برخورد نکند. همچنین هنگامی که ماشین روشن است نبایستی کابل باتری را قطع کنید. با ارتقا و رشد کیفیت کار در بخش آموزش تعمیرات ای سی یو می توان به خوبی حس کرد که کاراموزان به چه شکلی کارشان را یاد گرفته اند.

آموزش ریست کردن ای سی یو خودرو

آموزش نصب نرم افزاری پرو گرامر و معرفی نرم افزار و انواع آن  و همچنین معرفی انواع آداپتور نیز قسمتی از مبحث آموزش تعمیرات ای سی یو ها می باشدو قسمتی دیگر از آموزش تعمیرات ای سی یو ها می توان اشاره کرد به قرار دادن انواع آی سی برروی آداپتور و آموزش برنامه ریزی از طریق سیستم  و همچنین آموزش تبدیل و فلش نمودن ای سی یو ها.

همچنین تشخیص سلامت از طریق آمپر کشی  و معرفی انواع پایه های مثبت و منفی  در ای سی یو ها و شروع کار بر روی سخت افزار همچنین شناسایی آی سی رگو لاتور  و تعریف رگوله سازی نیز قسمتی از آموزش تعمیرات ای سی یو ها می باشد همچنین دلایل خرابی در رگولاتور و تست ولتی از پایه های آی سی تست ولتی از خازن های تانتالیم مجاور رگولاتور نیز آموزش تعمیرات ای سی یو ها را شامل می شود.

آموزش ریست کردی ای سی یو ها و آموزش ریست در سیستم های غیر مالتی پلکس  و شناخت انواع روش های غلط ریست و دلائل به کار گیری انواع پوشش بر روی سیستم های پی سی بی و همچنین بررسی انواع مشکلات نرم افزاری در انواع ای سی یو .

عزیزان و علاقمندان به شرکت در دوره آموزش تعمیرات ای سی یو میتوانند با شماره های02166904202-------09191080287 تماس بگیرند و یا فرم پیش ثبت نام بالای صفحه را پر کنند تا همکاران ما در واحد آموزش با ایشان در اسرع وقت تماس بگیرند.