علت زود خالی شدن باتری گوشی؛ بررسی علت خالی شدن شارژ موبایل

علت زود خالی شدن باتری گوشی؛ بررسی علت خالی شدن شارژ موبایل

یکی از عواملی که در انتخاب ما هنگام خرید گوشی موبایل نقش به‌سزایی دارد، میزان ظرفیت باتری آن است. هرچه باتری موبایل ظرفیت بیشتری داشته باشد تمایل ما برای خرید آن بیشتر است (و البته قیمت بیشتری هم دارد). اما با این حال یکی از مشکلات اساسی اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند، خالی شدن شارژ موبایل است. در این مطلب به بررسی این مساله و پاسخ به این سوال که چرا موبایل شارژ خالی می‌کند می‌پردازیم.

 

علت سریع خالی شدن شارژ گوشی

در اینجا به معرفی مهم‌ترین دلایل خالی شدن شارژ گوشی‌های موبایل هوشمند (اندروید و آی او اس IOS) می‌پردازیم و ضمن توضیح هر کدام، راهکاری برای استفاده بهینه از باتری موبایل نیز ارائه می‌دهیم. 


میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی

شاید مهم‌ترین دلیل خالی شدن سریع شارژ موبایل، زیاد بودن روشنایی صفحه نمایش آن باشد. اغلب وقتی که می‌خواهیم یک گوشی موبایل بخریم به کیفیت صفحه نمایش آن توجه زیادی می‌کنیم. درست است که گوشی‌های موبایل بهترین کیفیت تصویری‌‌شان را در بالاترین روشنایی ممکن صفحه نمایش ارائه می‌دهند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که هرچه روشنایی صفحه نمایش بیشتر باشد، شارژ موبایل زودتر خالی می‌شود. 


اجرای برنامه‌های موبایل

بعضی از برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌های موبایل میزان شارژ بیشتری نسبت به سایر برنامه‌ها مصرف می‌کنند (برنامه‌هایی مانند فیسبوک، گوگل سرویس و ...). به این برنامه‌ها به اصطلاح برنامه‌های باتری خور نیز می‌گویند. طبیعی است که هرچه بیشتر از این برنامه‌ها استفاده کنید، شارژ موبایلتان سریع‌تر خالی می‌شود. برای شناسایی این برنامه‌ها می‌توانید به تنظیمات موبایل، قسمت باتری مراجعه کنید. 


اینترنت همراه گوشی موبایل

یکی از عوامل مهم خالی شدن زودتر شارژ موبایل، روشن بودن دائمی اینترنت همراه گوشی موبایل است. کافی است یک بار این را امتحان کنید و اینترنت همراه گوشی موبایل خود را مدتی خاموش کنید و میزان مصرف باتری را با زمانی که اینترنت همراه روشن است مقایسه کنید تا ببینید که روشن بودن اینترنت همراه چه تاثیری بر خالی شدن شارژ موبایل دارد. البته این درست است که یکی از واجب‌ترین امکانات هر گوشی موبایلی داشتن اینترنت همراه است، اما برای جلوگیری از خالی شدن سریع شارژ موبایل می‌توانید هر موقع که به اینترنت همراه گوشیتان نیازی نداشتید آن را خاموش کنید. یک راه دیگر استفاده از شبکه 3G به جای شبکه 4G در هنگامی که فقط به شبکه 3G دسترسی دارید است. باید توجه داشته باشید که شارژ موبایل در حالت 4G بیشتر از 3G و 2G مصرف می‌شود. یکی دیگر از راه‌ها استفاده از شبکه وای فای به جای اینترنت همراه است. هنگامی که از شبکه وای فای استفاده می‌کنید، شارژ کمتری نسبت به زمانی که از اینترنت همراه استفاده می‌کنید مصرف می‌شود. 

 

خالی شدن شارژ موبایل


استفاده از ابزارهای ارتباطی در گوشی

گوشی‌های موبایل امروزی دارای امکانات و قابلیت‌های فراوانی هستند که کار ما را در بیشتر مواقع آسان کرده‌اند. بخشی از این امکانات ابزارهای ارتباطی است که تقریبا در تمام گوشی‌های موبایل هوشمند وجود دارند. ابزارهایی مانند بلوتوث، وای فای Wifi ، جی پی اس GPS و سرویس ان اف سی NFC روی تمام گوشی‌های هوشمند یافت می‌شوند. مساله‌ای که در استفاده از این ابزارها وجود دارد خالی شدن بیشتر باتری هنگام روشن بودن آن است. برای جلوگیری از این امر بهتر است هنگامی که نیازی به بلوتوث یا وای فای یا جی پی اس یا سرویس ان اف سی نداریم، آن‌ها را خاموش کنیم و با این کار مدت زمان خالی شدن شارژ باتری موبایل را افزایش دهیم. 


اجرای بازی در موبایل 

بازی‌‌های موبایل از جمله برنامه‌ها یا اپ‌هایی هستند که بیشترین میزان مصرف شارژ را دارند. با اینکه یکی از جذابیت‌های گوشی‌های هوشمند وجود بازی‌های فراوان در دسته‌بندی‌های مختلف برای آن‌هاست، باید این مساله را نیز در نظر داشته باشیم که اجرای زیاد بازی‌ها به خالی شدن سریع‌تر شارژ موبایل ختم می‌شوند. 


بروزرسانی‌های گوشی هوشمند

یکی از به روز رسانی‌های واجب گوشی‌های هوشمند، به روز رسانی سیستم عامل است. اما روشن بودن به روز رسانی سیستم عامل خودکار موجب خالی شدن سریع‌تر باتری می‌شود. یکی دیگر از به روز رسانی‌ها، به روز رسانی اپلیکیشن یا برنامه‌ها از مارکت‌هایی مانند گوگل پلی است. اگر به روز رسانی خودکار گوگل پلی روشن باشد باتری بیشتری نیز مصرف می‌شود. پس بهترین کار این است که این به روز رسانی‌های خودکار را متوقف کنید و خودتان برای بررسی به روز بودن سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها اقدام کنید. 


نبستن برنامه‌ها در گوشی موبایل

بسیاری از مواقع پیش می‌آید که برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌های متعددی را در گوشی موبایل خود باز می‌کنیم و بدون اینکه آن‌ها را ببندیم به سراغ اپلیکیشن بعدی می‌رویم. این امر نیز موجب زودتر خالی شدن شارژ موبایل می‌شود و برای جلوگیری از آن بهتر است بعد از اینکه کارمان با هر برنامه‌ای تمام شد، آن را به طور کامل ببندیم. 

 

همگام سازی خودکار توسط گوشی موبایل

سینک کردن خودکار یا همگام سازی خودکار ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تلگرام و ... نیاز به پردازش زیادی توسط گوشی موبایل دارد و از این رو میزان شارژ زیادی نیز مصرف می‌کند. در بعضی مواقع می‌توانید این همگام سازی‌ها را غیر فعال کنید، اما در مواردی که فعال بودن همگام سازی برایتان واجب است (مانند همگام سازی تلگرام) می‌توانید با بستن برنامه (در این مثال، با بستن تلگرام) هنگامی که به آن نیازی ندارید و اینترنت موبایل خاموش است، به طولانی‌تر شدن مدت تخلیه شارژ موبایل کمک کنید. 


ویجت‌های روی صفحه نمایش موبایل

وجود ویجت ها یا ابزارک‌ها روی صفحه نمایش موبایل شما می‌تواند جذاب باشد اما شارژ زیادی مصرف می‌کند. در نهایت برای استفاده بهینه، بهتر است تنها ویجت‌های مهم را نگه دارید و ویجت های غیر ضروری را حذف کنید تا باتری موبایل مدت بیشتری شارژ بدهد. 

 

خراب شدن باتری گوشی

اگر مواردی که در بالا گفته شد را رعایت کرده‌اید و باز هم موبایل شما زود شارژ خالی می‌کند به احتمال زیاد باتری آن خراب شده‌است. یکی از مهم‌ترین دلایل تمام شدن سریع شارژ موبایل، وجود مشکل و خرابی در باتری موبایل است. در این مواقع برای رفع این مشکل شما باید اقدام به تعمیر یا تعویض باتری موبایل خود کنید. اما پیش از آن اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم که از کجا بفهمیم باتری موبایل خراب شده است؟

دوره آموزش تعمیرات نرم افزار موبایل ایران تعمیرات


علائم و نشانه‌های خراب شدن باتری موبایل

 
خراب شدن باتری موبایل همیشه همراه با علائم و نشانه‌هایی است که اگر یکی یا چندتا از این علائم برای موبایل شما به طور پیوسته رخ دهد نشان دهنده این است که باتری موبایل خراب شده است. بیایید مهم ترین این علائم را با هم مرور کنیم. 
 

1. باد کردن باتری موبایل 

تغییر حجم در باتری موبایل یکی از نشانه‌های خراب شدن باتری است. این تغییر حجم که همیشه به صورت تورم یا باد کردن باتری نمایان می‌شود به آن معنی است که عمر مفید آن باتری تمام شده‌است و باید تعویض شود. حال اگر درب پشتی گوشی موبایل شما قابل باز شدن باشد، شما به راحتی متوجه این امر می‌شوید، تا آنجا که حتی ممکن است در مواقعی به دلیل باد کردن زیاد باتری درب پشتی موبایل به طور کامل بسته نشود یا به سختی بسته شود. در مواقعی نیز باتری به حدی متورم می‌شود که به طور کلی قادر به بستن درب پشتی آن نخواهید بود و واضح است که باید اقدام به تعویض باتری کنید. اما اگر گوشی موبایل درب نداشته باشد و به آسانی قابل باز شدن نباشد تشخیص باد کردن باتری برای تان مشکل می‌شود. در این مواقع باید موبایل را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بدهید تا باتری آن را برای شما بررسی کند و خودتان از باز کردن موبایل خودداری کنید. 
 
باد کردن باتری موبایل
 

2. خوردگی قسمت های فلزی باتری

اگر قسمت های فلزی باتری که به طور مستقیم به گوشی موبایل متصل می‌شوند دچار خوردگی شوند به معنای خراب بودن باتری موبایل است. در این حالت نیز اگر درب موبایل قابل باز شدن باشد می‌توانید به راحتی متوجه آن شوید و اگر موبایلتان بدون درب باشد باید آن را برای عیب‌یابی به تعمیرکار تحویل بدهید. 
 

3. داغ شدن باتری گوشی

ممکن است هنگامی که گوشی موبایل را به شارژ زده‌اید و همزمان در حال بازی کردن یا انجام کارهای دیگری با موبایلتان هستید متوجه داغ شدن باتری آن شده باشید. این لزوما به معنای خراب بودن باتری نیست. اما اگر در بیشتر مواقع حتی هنگامی که گوشی موبایل به شارژر متصل نیست باتری آن داغ شد یعنی به احتمال زیاد باتری خراب شده و نیاز به تعویض دارد و فرقی نمی‌کند درب گوشی شما باز شود یا نه، چرا که در این حالت برای تشخیص داغ شدن باتری نیازی به باز کردن درب گوشی ندارید. 
 

4. خاموش شدن گوشی قبل از اتمام شارژ 

یکی از مواردی که بسیار اتفاق می‌افتد این است که گوشی موبایل قبل از اینکه شارژش تمام شود و هنگامی که 20 یا 30 درصد یا بیشتر از آن شارژ دارد خاموش می‌شود. اگر این اتفاق برای موبایل شما زیاد می‌افتد به معنای خراب بودن باتری آن است. 
 

5. ری استارت شدن گوشی موبایل 

گاهی گوشی موبایل به طور خود به خود ری استارت می‌شود. اگر این اتفاق مکررا رخ دهد به معنای وجود مشکل و خرابی در باتری موبایل است و باید آن را برای عیب یابی نزد یک تعمیرکار حرفه‌ای ببرید. 
 

6. هنگ کردن گوشی موبایل 

گاهی اوقات هنگ کردن گوشی موبایل می‌تواند به دلیل خراب بودن باتری آن باشد. البته برای اطمینان از این امر باید گوشی خود را جهت عیب یابی به یک تعمیرکار موبایل نشان دهید. 
 
نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که ممکن است هر کدام از این علائم گاهی برای موبایل شما پیش بیایند اما این لزوما به معنای خراب بودن باتری آن نیست، بلکه تنها در صورتی که یکی یا چندتا از این علائم به طور پیوسته برای موبایل شما پیش بیاید نشان از خراب بودن باتری آن دارد. 

جهت دوره آموزش تعمیرات موبایل میتوانید با شماره های 09191080287----------02166933237 تماس بگیرید.