کارت گرافیک چیست؟ و چه انواعی دارد؟

کارت گرافیک چیست؟ و چه انواعی دارد؟

کارت گرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟ پردازنده گرافیکی با کارت گرافیک چه تفاوتی دارد؟ gpu چیست؟ FPS چیست؟ کارت گرافیک چه انواعی دارد؟ و مهم‌ترین تولید کنندگان کارت گرافیک کدام برندها هستند؟ در این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.
 

کارت گرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر و لپ تاپ که تاثیر زیادی روی قیمت تمام شده کامپیوتر و لپ تاپ می‌گذارد کارت گرافیک است. اما کاربرد کارت گرافیک چیست؟ این قطعه اطلاعات را از کامپیوتر می‌گیرد و روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. بدون کارت گرافیک تصویری هم در کار نخواهد بود. در واقع مهم‌ترین بخش کار با کامپیوتر، که همان صفحه نمایشی است که از طریق آن می‌توانیم داده‌هایی که به صورت تصویر پردازش می‌شوند را ببینیم، بدون وجود کارت گرافیک وجود ندارد. پس می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین قطعات هر کامپیوتر و یا لپ تاپ کارت گرافیک آن است. این قطعه در گوشی‌های موبایل نیز وجود دارد. انواع مختلفی از پردازنده‌های گرافیکی برای موبایل وجود دارند اما ما در این مطلب به بررسی کارت گرافیک کامپیوتر می‌پردازیم.

کارت گرافیک چیست

 

پردازنده گرافیکی یا gpu چیست؟

پردازنده گرافیکی به اختصار GPU نامیده می‌شود. GPU مخفف شده عبارت Graphics Processing Unit است که به معنای واحد پردازش گرافیکی است. پردازنده گرافیکی یا واحد پردازش گرافیکی همان طور که از نامش پیداست وظیفه رندر کردن گرافیکی را عهده‌دار است. گاهی اوقات ممکن است در بعضی از سایت‌ها عبارت VPU را مشاهده کنید. VPU به معنای واحد پردازش بصری است که گاهی اوقات به جای GPU از آن استفاده می‌شود.

 

FPS  چیست؟

اگر در سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی درباره کارت‌های گرافیک تحقیقاتی انجام داده باشید حتما با عبارت FPS مواجه شده‌اید. اما FPS چیست و به چه معناست؟ FPS مخفف عبارت frame per Second است که معنی آن فریم بر ثانیه یا قاب بر ثانیه است. در حالت کلی این عبارت به تعداد فریم‌ها یا قاب‌هایی که در یک ثانیه در یک تصویر ویدیویی می‌بینید دلالت دارد. در دنیای بازی‌های کامپیوتری FPS به معیار مهمی بدل شده است. تا همین چند سال پیش اکثر بازی‌ها با کیفیت 30 فریم بر ثانیه منتشر می‌شدند. با بالاتر رفتن کیفیت کارت گرافیک‌های کامپیوترها و کنسول‌های بازی، کیفیت بازی‌ها نیز به 60 فریم بر ثانیه رسید. که تصویر با کیفیت‌تری ارائه می‌داد. در حال حاضر کیفیت‌های بالای 60 فریم بر ثانیه نیز در بازی‌های بزرگ وجود دارند و به زودی بازی‌هایی با کیفیت 60 فریم بر ثانیه نیز جایگاه خود را از دست خواهند داد. همه این‌ها به افزایش کیفیت کارت‌های گرافیک برمی‌گردد.

 

انواع کارت گرافیک

به طور کلی می‌توان گفت دو دسته کارت گرافیک وجود دارد. کارت گرافیک آنبورد و کارت گرافیک مجزا. در این بخش به بررسی هر دو نوع کارت گرافیک می‌پردازیم.

انواع کارت گرافیک

کارت گرافیک آنبورد یا on board یا مجتمع

کارت گرافیک آنبورد یا مجتمع تقریبا بر روی اکثر کامپیوترها و لپ تاپ‌ها وجود دارد. این نوع از کارت‌های گرافیکی به صورت مجتمع یا یکپارچه با پردازنده مرکزی یا همان سی پی یو CPU ساخته شده‌اند. در واقع هنگامی که یک کامپیوتر خریداری می‌کنید پردازنده مرکزی به صورت پیش فرض دارای یک کارت گرافیک آنبورد یا مجتمع است. این کارت گرافیک به CPU شما چسبیده است. دلیل اینکه تمامی برندهای معتبر تولید کننده لپ تاپ و CPU یک کارت گرافیک آنبورد بر روی سیستم خود قرار می‌دهند این است که ممکن است محصول نهایی دارای کارت گرافیک مجزا نباشد. به همین دلیل وظیفه رندر کردن تصویر بر عهده کارت گرافیک آنبورد خواهد بود.

شاید تصور شود که کارت گرافیک‌های آنبورد کیفیت خیلی پایینی دارند. اما در واقع اینطور نیست. شما با استفاده از کارت گرافیک مجتمع لپ تاپ خود و بدون یک کارت گرافیک مجزا قادر به انجام تمامی کارهای مورد نیازتان هستید. تنها در هنگام بازی کردن یا انجام کارهای گرافیکی سنگین است که به کارت گرافیک مجزا نیاز پیدا می‌کنید.

 

کارت گرافیک مجزا یا Discrete

نوع دوم کارت‌های گرافیک، کارت گرافیک مجزا یا Discrete نام دارد. این کارت‌های گرافیک برعکس کارت گرافیک آنبورد، یک قطعه مجزا هستند که بر روی مادر بورد سوار می‌شوند. کارت گرافیک مجزا همیشه قدرت بیشتری دارد. تصاویر را با کیفیت زیادی پردازش می‌کند و به طور کلی در سرعت یک سیستم نیز تاثیر دارد.

کارت گرافیک مجزا از آنجا که قیمت بالایی دارد مناسب همه افراد با همه کاربری‌ها نیست. همانطور که در بالا اشاره شد، کارت گرافیک آنبورد تمامی کاربری‌های مهم و اصلی کامپیوترها و لپ تاپ‌ها را به خوبی اجرا می‌کند. اما اگر بخواهید کارهای بیشتری انجام دهید نیاز به کارت گرافیک مجزا دارید. بازی کردن، تدوین فیلم و ویدیو، ویرایش تصاویر و خروجی گرفتن از ویدیوها و تصاویر ویرایش شده همگی از جمله کارهایی هستند که به کارت گرافیک مجزا نیاز دارند. تقریبا می‌توان گفت محال است بدون کارت گرافیک مجزا بتوانید یکی از بازی‌های روز را روی سیستم خود استفاده کنید، یا به تدوین ویدیو بپردازید. از این رو کارت گرافیک مجزا برای بخشی از کاربری‌ها از واجبات یک سیستم کامپیوتری است.

 

اسلات‌های توسعه Expansion Slots برای کارت گرافیک

در بخش قبلی گفتیم کارت گرافیک مجزا بر روی مادر بورد سوار می‌شود. برای این کار نیاز به اسلات‌هایی روی مادربرد داریم که کارت گرافیک را بر روی آن اسلات‌ها سوار کنیم. به این قطعات اسلات‌های توسعه یا Expansion Slots گفته می‌شود.

 

انواع خروجی‌های نمایشگر کارت‌های گرافیک

کارت گرافیک برای اینکه سیستم را به نمایشگرها وصل کند از خروجی‌های مختلفی استفاده می‌کند. در زیر نام این خروجی‌ها را می‌بینید. در حال حاضر خروجی HDMI پر استفاده‌ترین خروجی نمایشگر در کارت‌های گرافیک است.

  • VGA 
  • DVI 
  • HDMI 
  • Displayport یا پورت نمایش

 

چه برندهایی در تولید کارت گرافیک شهرت و اعتبار دارند؟

معروف‌ترین برندهای تولید کننده کارت گرافیک انویدیا Nvidia و ای ام دی AMD هستند. انویدیا نام محصولات خود را با برند GeForce تولید می‌کند و در مقابل ای ام دی از برند Radeon استفاده می‌کند.

تا این جا مختصری در مورد کارت گرافیک توضیح داده شد که اصلا کارت گرافیک چیست و چه نقشی را بر عهده دارد. اگر علاقه‌مند به یادگیری نحوه تعمیر کارت گرافیک هستید، می‌توانید با شرکت در دوره آموزش تعمیرات کارت گرافیک آموزشگاه پایتخت این مهارت را به خوبی کسب کنید.

شماره تماس: ۰۹۱۹۱۰۸۰۲۸۷