آشنایی با قطعات کامپیوتر

آشنایی با قطعات کامپیوتر

آشنایی با قطعات کامپیوتر می‌تواند در شناخت و انتخاب و خرید کامپیوتر و لپ تاپ به شما کمک شایانی کند. در این مطلب مهم‌ترین قطعات کامپیوتر را نام می‌بریم و هر کدام را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید. 
 
قطعات کامپیوتر

 

مهم ترین قطعات کامپیوتر 

کامپیوترها و لپ تاپ‌ها از قطعات کوچک و بزرگ بسیار زیادی تشکیل شده‌اند. از آی سی و مقاومت و خازن گرفته تا قطعات بزرگی مانند پاور. ما در اینجا مهم‌ترین قطعات کامپیوتر را که هم در کامپیوترهای شخصی (PC) و هم در لپ تاپ‌ها استفاده می‌شوند را نام برده و درباره آن‌ها توضیحاتی را ارائه می‌دهیم. 

1. مادر برد Motherbord 

مادر برد یا مین برد، برد اصلی کامپیوتر است. تمامی قطعات الکترونیکی کامپیوتر به این برد متصل می‌شوند یا روی آن سوار می‌شوند. وظیفه مادربرد در کامپیوتر ایجاد ارتباط بین تمامی قطعات کامپیوتر با یکدیگر است.

2. سی پی یو CPU 

سی پی یو CPU مخفف عبارت Central Processing Unit به معنای واحد پردازش مرکزی است. این قطعه همان پردازشگر اصلی کامپیوتر است، همان قطعه‌ای که از آن به عنوان مغز کامپیوتر یاد می‌کنند و مهم‌ترین قطعه هر کامپیوتری به شمار می‌آید. برای اینکه مدت زمان انجام یک کار توسط کامپیوتر را اندازه بگیریم باید به قطعات مختلفی توجه کنیم اما مهم‌ترین قطعه در تعیین سرعت کار کامپیوتر سی پی یو CPU است. هر چه سرعت پردازش سی پی یو بیشتر باشد، سرعت کار کامپیوتر نیز بیشتر است. انجام محاسبات و اجرای برنامه‌ها و نرم افزارها در کامپیوتر توسط این قطعه صورت می‌گیرد. در حال حاضر شرکت های اینتل Intel و ای ام دی AMD برای کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ‌ها سی پی یو تولید می‌کنند. 
سی پی یو در هنگام کار به شدت داغ می‌شود و برای اینکه آسیبی به آن نرسد همیشه در کنار آن یک فن خنک کننده قرار می‌دهند. از این فن‌ها برای خنک کردن پاور کامپیوتر نیز استفاده می‌کنند.

3. حافظه جانبی یا رم RAM 

رم یکی از قطعات کامپیوتر است که روی اسلات‌های مخصوصی که بر روی مادربرد برای آن تعبیه کرده‌اند قرار می‌گیرد. رم یک حافظه موقت است که اطلاعات لازم و ضروری را در خود ذخیره می‌کند. رم به عنوان رابط بین سی پی یو و هارد کامپیوتر عمل می‌کند. گفتیم مهم‌‌ترین عاملی که سرعت کار کامپیوتر را تعیین می‌کند سرعت پردازش سی پی یو CPU است. دومین عامل مهم برای تعیین سرعت کامپیوتر مقدار ظرفیت رم RAM آن است. هر چه ظرفیت رم بیشتر باشد کامپیوتر با سرعت بیشتری کار می‌کند. 

4. هارد 

هارد کامپیوتر محل ذخیره تمامی داده‌ها و اطلاعات کامپیوتر است. به این هارد‌ها هارد اینترنال می‌گویند چرا که در داخل کامپیوتر یا لپ تاپ تعبیه می‌شوند. هارد کامپیوتر انواع مختلفی دارد. از مهم‌ترین انواع آن می‌توان به هارد دیسک و هارد اس اس دی SSD یا حافظه خشک اشاره کرد. پر استفاده‌ترین هاردها همان هارد دیسک‌ها هستند اما از آنجا که هاردهای SSD سرعت بسیار بیشتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند استفاده از آن‌ها روی کامپیوترها و لپ تاپ‌ها رو به افزایش است. 

5. پاور کامپیوتر یا منبع تغذیه 

پاور کامپیوتر تنها قطعه کامپیوتر است که به طور مستقیم به برق متصل می‌شود. وظیفه پاور کامپیوتر تبدیل برق ورودی به سیستم کامپیوتر به برقی است که سیستم به آن نیاز دارد. از آنجا که تامین برق قطعات کامپیوتر توسط پاور کامپیوتر صورت می‌گیرد بهتر است که از پاورهای با کیفیت و با قدرت بالا استفاده شود تا احتمال خراب شدن قطعات کامپیوتر کم و کمتر شود. همانطور که پیشتر هم گفتیم پاور کامپیوتر مانند سی پی یو دارای فن خنک کننده است و این فن از داغ شدن و سوختن قطعات داخلی آن جلوگیری می‌کند. 

6. کارت گرافیک 

تمام اطلاعاتی که توسط قطعات داخلی کامپیوتر پردازش می‌شوند از طریق کارت گرافیک بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند. کامپیوترها و لپ تاپ ها معمولا روی مادربرد خود دارای یک گرافیک آنبورد هستند. گرافیک آنبورد قطعه کوچکی است که کار کارت گرافیک را انجام می‌دهد تا شما حتما به کارت گرافیک برای روشن شدن سیستم خود نیازمند نباشید اما طبعا قدرت کمتری نیز دارد. اصلی‌ترین قطعه کارت‌های گرافیک، پردازشگر گرافیکی است، همچنین کارت‌های گرافیک قطعات دیگری چون حافظه رم گرافیکی، اتصالات تصویر و درگاهی برای اتصال کارت گرافیک به مادربرد دارند. در حال حاضر دو شرکت ای ام دی AMD و انویدیا Nvidia  به تولید پردازشگرهای گرافیکی می‌پردازند. 

دوره آموزشی تعمیر لپ تاپ ایران تعمیرات

7. درایو نوری 

برای نصب بسیاری از نرم افزارها و برنامه‌ها و حتی سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز باید کامپیوتر شما قادر به خواندن انواع دیسک‌های نوری باشد. کار خواندن این دیسک ها توسط درایو نوری انجام می‌شود. درایوهای نوری انواع مختلفی دارند که می‌توانند دیسک های سی دی CD، دی وی دی DVD و بلوری را بخوانند. در اکثر انواع درایوهای نوری جدید امکان رایت کردن روی سی دی و دی وی دی نیز وجود دارد. کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها هر دو از درایو نوری استفاه می‌کنند. البته امروزه به دلیل پیشرفت در تولید حافظه‌های ذخیره سازی (مانند هارد دیسک های اینترنال و اکسترنال، هاردهای اس اس دی SSD، فلش ها و ...) در لپ تاپ‌های جدید به ندرت از درایو نوری استفاده می‌شود. 

8. صفحه نمایش 

در نهایت برای کار کردن با کامپیوتر نیاز به صفحه نمایش دارید که پردازش‌ها و محاسبات داخلی کامپیوتر را به صورت گرافیکی به شما نمایش دهد. در کامپیوترهای شخصی از مانیتورهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. از جمله مانیتورهای سی آر تی CRT، ال سی دی LCD و ال ای دی LED . اینکه از کدام نوع مانیتورها یا نمایشگرها استفاده کنید بستگی به اتصالات تصویر کارت گرافیک و صفحه نمایش کامپیوتر شما دارد. در حال حاضر از اتصالات تصویری مانند وی جی ای VGA، دی وی آی DVI، دیسپلی DISPLAY و اچ دی ام آی HDMI استفاده می‌شود اما جدیدترین و محبوب ترین آن‌ها درگاه HDMI است که صدا و تصویر را به صورت یکپارچه منتقل می‌کند. 
در لپ تاپ‌ها نیز از صفحات نمایش ال سی دی LCD استفاده می‌شود که در کیفیت‌های متفاوت مانند اچ دی HD، فول اچ دی Full HD ، QHD ، UHD و ... وجود دارند. 
 
دوره های دیگر ایران تعمیرات: آموزش تعمیرات کامپیوتر
 
برای اطلاع از دوره های آموزش تعمیرات پاور کامپیوتر و لپ تاپ در مجتمع ملی پایتخت می‌توانید با شماره های 02166904202-------09191080287 تماس حاصل فرمایید.