آشنایی با مقاومت های الکترونیکی

آشنایی با مقاومت های الکترونیکی

مقاومت ها یکی از عناصر پایه مداری در علم الکترونیک هستند و نقش اصلی آنها مقاومت در برابر عبور جریان است. مقدار مقاومت را با واحد اهم و با نشانه ( Ω ) نشان می دهند. مقاومت یک عنصر الکتریکی دوپایه است کهبر اساس قانون اهم هنگامی که جریان الکتریکی از آن عبور کند بین پایه‌هایش اختلاف ولتاژ ایجاد می‌شود. شدت جریان عبوری از یک مقاومت رابطه مستقیمی با ولتا‍‍‍‍ژ دو سر مقاومت دارد. مقاومت‌ها اجزای عمده مدارهای الکترونیکی، و در تجهیزات الکترونیکی بسیار پر کاربرد هستند. مقاومت‌ها در داخل تراشه‌ها هم عمل می‌کنند. به خصوص در دستگاه‌های آنالوگ، که مقاومت‌ها می‌توانند با مدار چاپی و مدار ترکیبی متحد شوند.

مقاومت ها را می توان بر اساس کاربرد و نوع ماده تشکیل دهنده طبقه بندی نمود، در ابتدا مقاومت ها به دو دسته کلی مقاومت های ثابت ( Fixed Resistors ) و مقاومت های متغیر ( Variable Resistors ) تقسیم بندی می شوند. مقاومتهای متغیر پتانسیومتر یا رئوستا نیز خوانده می‌شوند و این اجازه را می‌دهند که مقاومت وسیله توسط تنظیم یک میله یا لغزش یک ابزار کنترلی، تغییر کند. مقاومتها به عنوان بخشی از شبکه های الکتریکی بکار می‌روند و در علم میکروالکترونیک و ابزارهای نیمه هادی شرکت دارند.

یکی از رایج‌ترین انواع مقاومت‌ها «مقاومت کربنی» نام دارد. این نوع مقاومت‌ها فرم استوانه‌ای شکل دارند که درون محفظه‌ی استوانه‌ای شکل یک رشته از ماده‌ای رسانا مثل کربن به صورت مارپیچ دور یک ماده‌ی عایق پیچیده شده است و لایه بیرونی از جنس رنگ یا پلاستیک آن را از محیط بیرون عایق می‌کند. هرچه دورهای ماده‌ی رسانا بیشتر باشد مقاومت بیشتری ایجاد می‌شود.

مقاومت‌ها به عنوان یکی از اساسی‌ترین قطعات الکترونیکی کاربردهای بسیار زیادی در دنیای الکترونیک دارند که در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین کاربردهای آن اشاره می‌کنیم.

کاربرد مقاومت الکتریکی

محدود کردن جریان

استفاده از مقاومت در مدارهای الکترونیک می‌تواند جریان را محدود کند. طبق قانون اهم اگر ولتاژ دو سر یک رسانا ثابت باشد می‌توانیم با تغییرات مقدار مقاومت مسیر، جریان را تحت کنترل درآوریم.

تقسیم ولتاژ

با استفاده از مقاومت می‌توانیم سطح ولتاژ را برای قسمتی از مدار کاهش دهیم. فرض کنید که از یک باطری ۵V برای تغذیه یک مدار استفاده می‌کنیم ولی یک قسمتی از مدار به ولتاژ کمتری احتیاج دارد. در این شرایط مقاومت می‌تواند ولتاژ پایین‌تری که مورد نیاز می‌باشد را تامین کند.

شبکه‌های مقاومت، خازن، سلف

مقاومت‌ها می‌توانند با سایر قطعات پایه‌ی الکتریکی تشکیل شبکه‌های خاصی بدهند که در مصارف مخابراتی و ابزارهای اندازه‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر در دوره های آموزش تعمیراتی این مرکز تمایل به شرکت دارید می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید و یا فرم پیش ثبت نام را پر کنید تاهمکاران ما در دپارتمان آموزشی در اولین فرصت با شما تماس  حاصل نمایند .
02166935921---09191080287